Zdědili jsme klam

…...k tobě budou přicházet národy od posledních končin země a budou říkat:
"Naši otcové zdědili jen klam...." (Jr 16,19)

 

   Také jste byli učeni, že se Boží Syn ztotožnil se Všemouhoucím Bohem tím, že vyslovil slova "Já JSEM"? Také vám bylo vysvětleno, že "JSEM" je jméno Nejvyššího Boha zjevené Mojžíšovi v Ex 3:14, a tudíž, když o sobě Boží Syn tvrdí: "Já JSEM", říká tím, že On sám je tím Všemohoucím Bohem, který se zjevil Mojžíšovi?

 

   Je několik způsobů jak se dá dokázat, že tato teorie není pravdivá. V tomto článku přináším jeden z nich. Na základě projití všech výskytů v Písmu ukáži, že hebrejské slovo "ehje", které je v Ex 3:14 většinou překládáno jako "JSEM" (popř. "budu") není Božím jménem, i když to tak z doslovného českého překladu Ex 3:14b na první pohled vypadá. Projitím všech ostatních veršů v Bibli, které hebrejské slovo "ehje" obsahují, ukáži, že "ehje" není vůbec nikde použito jako Boží osobní jméno, ale vždy má ve větě postavení slovesa (např. budu, stanu se, jsem). Ukáži také, že i jeho použití v Ex 3:14 má zcela pochopitelný důvod, a že jím Bůh vzkazuje Izraelitům své ujištění, že "bude (ehje) s nimi" zcela obdobně jako Jákobovi, Jozuovi a Gedeonovi.

 

  Z těchto faktů přirozeně vyplývá, že není-li hebrejské "ehje" Božím jménem, nemůže jím být ani jeho jakýkoli překlad do češtiny! Tedy ani vyslovení slov "Já jsem" Božím Synem není Jeho ztotožněním se se Všemohoucím Bohem. Navíc v hebrejském, ani v řeckém textu, z něhož je překládáno do národních jazyků, neexistuje rozlišování velkých a malých písmen. Pokud tedy překladatel dává do překladu velká písmena např.  "JSEM" nebo " "Jsem" je to jeho vlastní úprava, která navozuje čtenáři dojem, že jde o Boží Jméno. :-(

 

Nyní k používání hebrejského slova "ehje" v Bibli. 

Také jste byli učeni, že vyslovením slov "Já JSEM" se Boží Syn ztotožnil s Nejvyšším Bohem, protože "JSEM" je jméno Všemohoucího zjevené Mojžíšovi v Ex 3:14? 
 
V tomto článku přináším důkazy, že hebrejské slovo "ehje", které je v Ex 3:14 většinou překládáno jako "JSEM" (popř. "budu"), rozhodně není Božím jménem, i když to tak z doslovného překladu Ex 3:14b na první pohled vypadá. Projitím všech ostatních veršů v Bibli, které hebrejské slovo "ehje" obsahují ukáži, že vůbec nikde není použito jako Boží jméno, ale vždy má ve větě postavení slovesa (např. budu, stanu se, jsem). Z toho pak přirozeně vyplývá, že není-li "ehje" Božím jménem, není jím ani jeho překlad do češtiny.  Tudíž ani Jehošuovo vyslovení slov "Já jsem" nemůže být důkazem Jehošuova ztotožnění se se Všemohoucím Bohem!! Také jste byli učeni, že vyslovením slov "Já JSEM" se Boží Syn ztotožnil s Nejvyšším Bohem, protože "JSEM" je jméno Všemohoucího zjevené Mojžíšovi v Ex 3:14? 
 
V tomto článku přináším důkazy, že hebrejské slovo "ehje", které je v Ex 3:14 většinou překládáno jako "JSEM" (popř. "budu"), rozhodně není Božím jménem, i když to tak z doslovného překladu Ex 3:14b na první pohled vypadá. Projitím všech ostatních veršů v Bibli, které hebrejské slovo "ehje" obsahují ukáži, že vůbec nikde není použito jako Boží jméno, ale vždy má ve větě postavení slovesa (např. budu, stanu se, jsem). Z toho pak přirozeně vyplývá, že není-li "ehje" Božím jménem, není jím ani jeho překlad do češtiny.  Tudíž ani Jehošuovo vyslovení slov "Já jsem" nemůže být důkazem Jehošuova ztotožnění se se Všemohoucím Bohem!! 

 

Jak je "ehje" používáno v Bibli 

Nejprve se podívejme na několik různých možností překladu Ex 3:14b z nichž to vypadá jakoby Bůh Izraelitům vzkazoval své jméno "Jsem" nebo "budu". 

Ex 3:14b SPMP: ..Takto musíš říci Isráélovým dětem: "Poslal mě k vám Jsem (ehje)."

Ex 3:14b ČSP: Toto řekneš synům Izraele: "JSEM (ehje) mě poslal k vám."

Ex 3:14b PKM: ... Pověz synům Jisraele a řekni: "Já budu (ehje) mne k vám poslal.“

 

Když se však podíváme na všechna další místa Bible kde je "ehje" použito, vidíme, že má ve větách vždy postavení slovesa, a nikdy ne Božího osobního jména. A že Mojžíš, když Izraelitům vyřizoval Boží příkaz zapsaný v Ex 3:14,15 používá vždy jméno JHVH, nikdy ne hebrejské "ehje" ("jsem" popř. "budu"). I v další komunikaci Nejvyššího s Mojžíšem je opakovaně a opakovaně používáno jediné jméno, a to JHVH! Každý kdo si pozorně projde další kapitoly Mojžíšových knih, uvidí, že jediné Jméno, o které vždy jde je JHVH. Nyní ale k výskytům slova "ehje" v Písmu.

 

Příklady jak "ehje" o sobě použil Bůh

budu (ehje) s tebou - Gn 26:3; Gn 31:3; Ex 3:12; Dt 31:23; Joz 1:5; Joz 3:7; Sd 6:16

budu (ehje) s tvými ústy - Ex 4:12; Ex 4:15

budu (stanu se) (ehje) vám Bohem - Jr 11:4; Jr 24:7; Jr 30:22; Jr 31:1; Jr 32:38; Ez 11:20; Ez 34:24; Ez 36:28; Ez 37:23; Za 8:8

budu (stanu se) (ehje) mu otcem - 2S 7:14; 1Pa 17:13, 1 Pa 28:6

budu (stanu se) (ehje) mu ohnivou zdí - Za 2:5

byl jsem (ehje) jim jakoby nadnášejícím jho - Oz 11:4

byl jsem (ehje) s tebou všude, kam jsi šel - 2S 7:9; 1 Pa 17:8

 

Ukázka jak "ehje" o sobě použili lidé

budu (stanu se) (ehje) tvým nevolníkem - 2S 15:34

nemohu být (ehje) tvojí služkou - Rt 2:13

budu (stanu se) (ehje) druhým po tobě - 1 S 23:17

budu (stanu se) (ehje) vám hlavou - Sd 11:9

jsem (stal jsem se) (ehje) sám pro sebe břemenem - Jb 7:20

stávám se (jsem) někým komu se plije v tvář - Jb 17:6

navždy budu (ehje) paní - Iz 47:7;

mám být (ehje) králi zetěm1Sam 18:18;

 

Za článkem přikládám PDF přílohu s výpisem všech biblických veršů, které "ehje" obsahují, každý kdo chce se může velmi rychle přesvědčit jak jej Bible používá, protože jsou uvedeny spolu s českým překladem. Pečlivým projitím těchto veršů zjišťujeme, že "ehje" je na všech místech svého výskytu (kromě zkoumaného Ex 3:14b)

            1. překládáno a psáno vždy s malým písmenem 

            2. ve větách stojí vždy jako sloveso " budu, stanu se, jsem", a ani jednou jako Boží vlastní jméno!!

            3. "ehje" (budu, stanu se, jsem) o sobě říká Bůh, ale také jej o sobě používají obyčejní lidé.

            4.  na všech ostatních místech Mojžíšových knih se "ehje" vyskytuje výhradně jako součást Božího slibu a ujištění: "budu (ehje) s tebou".

Od Ex 3:15 až po konec knihy Malachiášovy není ani jeden jediný záznam, že by kdokoli použil "ehje" jako Boží jméno. Na základě projití všech jeho výskytů můžeme tedy zodpovědně prohlásit, že "ehje" 100% není Božím osobním jménem!

 

Další možnost překladu Ex 3:14b

Tak jako na všech ostatních místech Mojžíšových knih i v  Ex 3:14b Bůh velmi pravděpodobně vzkazuje Izraelitům po Mojžíšovi své ujištění "budu (ehje) s vámi". 

Ex 3:14b: "Takto musíš říci Isráélovým dětem: Poslal mě k vám ten, který vám vzkazuje budu (jsem) s vámi.

Tato varianta překladu přirozeně zapadá do kontextu celé situace. Mojžíš projevuje své veliké obavy o to, co řekne Izraelitům a zda mu oni uvěří. Dále se ptá na to jaké Jméno má Izraelitům vyřídit. Bůh v Ex 3:14 nejprve reaguje na Mojžíšovy obavy a posílá Izraelitům ujištění, že "bude (ehje) s nimi", protože izraelský národ čekají opravdu náročné zkoušky víry. Boží ujištění, že Bůh jejich otců "bude s nimi", je pro ně velmi potřebné. (Zprávu o tom, že Mojžíš toto Boží ujištění opravdu vyřídil najdeme např. v Ex 4:31.) A hned v následujícím verši Ex 3:15 Mojžíšovi odpovídá na jeho otázku po Jméně a dává mu ohledně něj jasný a jednoznačná příkaz, který má mít platnost navěky. 

Pozn.: Kurzivou psaná slova byla doplněna kvůli srozumitelnosti. Důvody pro výslovnost "Jehova" najdete v článku Výslovnost Božího jména a vysvětlení jeho významu v pojednání s názvem Význam jména Jehova. 

 

Skutečné Boží jméno a Boží příkaz jeho připomínání 

Hned po ujištění, že bude s nimi, vzkazuje Bůh Izraelitům své skutečné jméno a dává o jim něm jasné pokyny, že je to jeho jméno navěky, a že si jím přeje být připomínán po všechna pokolení.

Ex 3:15: A ještě Bůh k Mojžíšovi řekl: Takto musíš říci k Isráélovým dětem: Poslal mě k vám Jehova, Bůh vašich otců, Bůh Abráhámův, Bůh Isákův a Bůh Jákóbův; toto je navždy mé jméno a toto je připomínka mne všem pokolením.

 

Shrnutí: 

Podle Božích pokynů zapsaných v Ex 3:14,15 neměl Mojžíš Izraelitům vyřídit dvě Jména (Jsem a Jehova), ale měl jim nejprve předat Boží ujištění, že Bůh bude s nimi, a hned poté jim měl oznámit a potvrdit jedno jediné Jméno, kterým si Bůh přeje být připomínán z pokolení na pokolení, a to navždy. Tak Bůh skrze Mojžíše potvrdil Izraelitům jedinečné Jméno, které již znali a vzývali jejich otcové Abrahám, Izák i Jákob.

 

 

 Izraelité tento Boží příkaz po staletí respektovali a poslouchali. 

Jak je to dnes? 

Sama Bible svědčí, že Izraelité Boha opravdu poslechli a po mnoho staletí si svého Boha Jménem, které jim potvrdil Bůh skrze Mojžíše v Ex 3:15 opravdu připomínali. Od tohoto okamžiku (Ex 3:15) až po knihu Malachiáš je totiž v Bibli zapsáno ve více než 5 000 verších, a v mnohých z nich dokonce několikrát!

A jak je to dnes? Většina židů i křesťanů přijala zvyk Boží jméno "Jehova" vůbec nevyslovovat, a křesťané jej navíc ještě na všech místech Bible nahrazují nějakým titulem (Ve slovanských zemích je to většinou titul Hospodin, v ostatních zemích jsou to např. výrazy Herr, Lord, Éternal ). 

Tak se bohužel již po mnoho pokolení děje opak toho, co Bůh v Ex 3:15 přikázal. Není svým jménem připomínán vůbec!! A co horšího, toto svaté jméno bylo úplně ostraněno z většiny Biblí světa! Navíc jsou o něm šířeny pomluvy, že to žádné jméno není a nikdy ani nebylo, že je to patvar a zkomolenina, a že již jeho správnou výslovnost dnes s jistotou nikdo nemůže znát.

Místo, aby bylo skutečné Boží svaté jméno s úctou a respektem připomínáno, ctěno, milováno a chváleno, tak jak to Bůh v Ex 3:15 přikázal, je dnes opomíjeno, haněno, komoleno a zpochybňováno!!! Místo, aby se věřící lidé ptali Boha jak se jeho jediné jméno správně vyslovuje, uvěřili, že jeho správná výslovnost se již nedá zjistit. Jakoby Bůh nebyl živý, jakoby jasně nezjevil, že chce svým jménem být připomínán po všechna pokolení, jakoby nám nebyl schopen ukázat tak důležitou věc. Místo proseb k Bohu se obrátili k tradici nahrazování, a tím také odstraňování Božího jména z Bible. Škodlivé dopady této tradice více rozebírám v článku Nahrazování Božího jména titulem. V úvaze s názvem Napravit škody se zamýšlím nad tím, co může udělat každý věřící, kterému slutečně záleží na posvěcení a očištění Božího svatého jména. 

 

Článek ke stažení v PDF formátu: Zdedili jsme klam.pdf (103,5 kB)
Všechny výskyty "ehje" v PDF formátu: ehje - vsechny vyskyty .pdf (170,8 kB)